aatop-suriname-2020.reismee.nl

Jungletour 2

Jungletour

Lieve mensen,

Hoe is het de afgelopen dagen bij Paulien, Matthijs en Thabo geweest?

Paulien vertelt:

Wij hebben een andere reis dan gepland. Als je lichaam niet mee werkt is dat niet fijn, maar we maken er het beste van! Het herstel van mijn zware griep gaat moeizaam. Er zijn ups en downs in de gezondheid, en in de ups doen we kleine activiteiten. We pakken bijvoorbeeld de taxi op zoek naar fijne plekjes om te lunchen, waar we dan soms even blijven hangen met een kop gemberthee of een lokaal sapje, en en spelletje. We genieten van het zwembad bij de lodge, waar Mathijs en Thabo lekker in het water zijn, en waar ik aan de kant geniet en wat lees. We zijn nog bij Sham en Geertje geweest, waar we lekker konden kletsen, en waar Thabo met hun zoontjes kon spelen. Tussendoor nog een paar bezoeken aan een plaatselijk ziekenhuis, een dokter en een apotheek, wat ook wel weer een avontuur op zich is in een land als dit ;) Zo komen we de dagen wel door, en proberen we de positieve dingen te zien!

Jungletour, dag 5. (door Anneke)

9 januari.

Na een nacht met veel menselijke geluiden, stap Aad op kwart over 6 als eerste zijn hangmat uit. Het is de bedoeling dat we de sunrise gaan bewonderen vanaf onze Fredberg. Langzaam wordt de rest wakker. Het slapen in een hangmat is toch wel wat anders dan in een bed, maar de ervaring is weer super! Als rupsen op een rijtje hangen we naast elkaar, de een heeft het heel warm gehad, de ander best koud.

Omdat we met kleren en al de hangmat in gingen, zijn we snel klaar om de sunrise te gaan spotten. Helaas is het opnieuw bewolkt, maar het uitzicht is adembenemend mooi! We zijn er stil van, kijken om ons heen en luisteren. De rode brulaap hoor je in de verte. Dit dier maakt het hardste geluid van de dieren op de wereld. Tot 5 km ver hoor je hun gebrul. Het lijkt op een denderende trein, een uniek jungle geluid op de vroege morgen. De cicade kan er ook wat van. Dit krekel achtige insect met mooie kleuren kan klinken als een scheerapparaat, echt bijzonder.

De dampende bomen onder ons zijn erg indrukwekkend, alsof ze de wereld voorzien van zuurstof. De zon komt op, helaas achter de wolken, toch is het prachtig de jungle te zien en horen ontwaken.

Ons ontbijt wordt klaar gemaakt. Roerei en de oploskoffie gaan we enorm waarderen! Zoals ik al eerder noemde heeft onze kok hele goede ogen en ook oren. Hij hoorde geritsel hoog in de bomen om ons keukentje en spotte een reuze whiteboards faced saki! Twee zelfs, echt grote apen met een witte voorkant van hun kop. Chris weet hem redelijk goed op de foto te zetten.

We pakken alles weer in, rugzakken op en beginnen aan de daling. Nog een laatste groepsfoto’s de berg en lopen maar. Weer genieten van de jungle. Onze gids ruikt opeens de geur van Ocelot poep, en gaat op onderzoek uit. Helaas laat de katachtige zichtte zien, verder lopen maar.

De zon schijnt zijn lichtstralen door de boomtoppen, een heel mooi gezicht is het.

We leren o.a. over hoe de waterliaan ons kan helpen overleven in de jungle en over kleine blauwe paddestoelen waardoor je gaat hallucineren. We hebben trouwens ruim een dag geen internet bereik, helemaal offline dus en eerlijk is eerlijk, best lekker.

Na zo’n 2,5 uur zijn we weer op het startpunt van de hike en onze bus staat al klaar om ons terug te brengen naar het basiskamp.

Fijn om weer terug te zijn, we vinden het een erg lekkere plek. De koppels krijgen een eigen slaapplek in een huisje en de overige mannen slapen op de slaapzaal.

Er kan weer gevist worden en, een weliswaar koude douche is ook zeer welkom.

Eten maken kunnen ze erg goed hier en vooral is het zeer smaakvol. We lunchen en hebben verder de middag vrij. Joost en Lisette komen later in de middag ook naar het basiskamp erg leuk is het om elkaar weer te zien! Verhalen te delen en samen verder te genieten.

Na het avondeten gaan we nog een trail doen voor wie wil, in het donker en we hopen deze keer toch echt een slang te spotten. Heel veel kikkers zijn er, die beginnen vroeg in de avond met kwaken en dat ging de hele nacht door. Veel soorten hebben we gezien.

Door onze hoofdlampen kan je heel goed oogjes van dieren zien reflecteren en echt, er zijn er veel ogen om je heen te zien in het donker. Helaas laat de slang zich niet zien. Als we alle lampen uit doen, staan we in de bush met maanlicht. Je voelt de nacht om je heen, het maakt indruk.

Bij het kampvuur sluiten we de dag af met zelf gevangen vis die door de dames van het kamp gebakken is. Met kop en al, alles wordt gegeten. Bedtijd, we kruipen dankbaar onder onze klamboes.

Jungletour dag 6

10 januari

Voor degenen die maximaal willen genieten is er om 6.00 uur een wandeling in de hoop de zonsopkomst nu wel te kunnen zien.

Met 6 enthousiastelingen gaan we op pad. Hoofdlampen weer mee want het is nog behoorlijk schemerig. We lopen en kijken, speuren, zien en horen. Parkieten vliegen langs, weliswaar ver weg. We zien niet zoveel en de zon laat zich ook niet zien maar genieten van deze vroege tocht.

Bij terugkomst in het basiskamp staat er een verbluffend ontbijt voor ons klaar.

Verse gebakken brood, verse donuts en kaneelbroodjes, pannenkoeken en overheerlijke fruit! Er hangen trouwens in het kamp bakjes met suikerwater waar veel kolibrie’s naar toe komen, vele soorten en mooi om te zien.

10.00 uur doen we onze laatste wandeling, een kreek trail. Door de rivier, dus in zwemkleding en slippers mee. Weer een super ervaring. Soms lopen, soms zwemmen. Soms over de droogliggende stenen. Mooie grote blauwe vlinders zien we, de blauwe morpho vlinder. De een na grootste vlinder in Suriname.

We chillen in stroomversnellingen en bewonderen de bomen en planten om ons heen. Onze gids vindt een schedel van een kaaiman... blijven opletten dus ;-) Het is uniek om op deze plek te zijn in de jungle!

Om drie uur rijden we terug richting Paramaribo. Om 7 uur komen we weer ‘thuis”

Fijn om Paulien, Matthijs en Thabo weer te zien! Verhalen worden gedeeld en we duiken redelijk op tijd ons mandje in. (met airco ;-))

Thirza

Mooie verhalen, geweldige foto's! Jullie genieten en ik geniet mee vanuit 't regenachtige kikkerlandje ;)

Groetjes!

Geertje

Mooi om te lezen hoor!!!