aatop-suriname-2020.reismee.nl

Suriname dag 3, 8 januari

Lieve  mensen,

Vandaag zijn we naar een ander deel geweest in het Commewijne district, direct ten oosten van Paramaribo aan de andere kant van de Suriname rivier. En wel per boot vanaf Leonsberg naar Nieuw Amsterdam. Samen met een gids, Daniël. In dit oudste cultuurgebied van Suriname zijn tal van overblijfselen van oude suiker-, koffie- en tabaksplantages te vinden.

Na een kwartiertje met de boot komen we al aan in Nieuw Amsterdam.Een werkelijk idyllisch politie bureau zien we als eerste, je waant je zomaar weer in een film.

Daniël vertelt over een stukje geschiedenis en we lopen verder in deze plaats. Planten, vogels, bomen we zien veel en leren over de hondenpoep vogel.

We bezoeken een open lucht museum waar het slavernij verleden zichtbaar is. De verhalen die we horen zetten kracht bij wat we zien, een stukje geschiedenis waar we als Nederlanders niet echt trots op zijn.

We verlaten Nieuw Amsterdam weer per boot en varen een tijdje op de Suriname rivier. Op een bepaalde plek kunnen we dolfijnen spotten en we hebben geluk! Naast onze boot zien we met regelmaat dolfijnen zwemmen! Mogelijk om daar een goede foto van te maken, maar het is best goed gelukt!

We varen verder naar plantage Johanna en Margaretha waar een lokaal vers klaargemaakte lunch op ons wacht. Prachtige mangrove bomen staan overal langs de waterkant van het brakke water.

We meren aan en lunchen, inmiddels zijn we al beste een beetje verkleurd. Behoorlijk oude auto’s rijden daar nog, we zijn echt even terug in de tijd. Een zeer vriendelijke vrouw laat ons proeven van haar Surinaamse appeltjes.

Na de lunch wandelen we op de plantage naar het plaatsje Frederiksdorp.  Hier zien we een plantage die gerestaureerd is naar zijn oorspronkelijke staat. Geweldige bloemen, mooie vogels en karakteristieke gebouwen kunnen we bewonderen. Helaas laten de kaaimannen zich niet zien vandaag, die schijnen hier ook te “wonen”

We genieten van de dingen die we zien en horen. DaniĂ«l vertelt veel!

Bij Frederikshof stappen we weer op de boot en varen terug naar Leonsberg, een klein uurtje varen. Zonnetje erbij, super lekker!

Tegen half zes arriveren we weer in onze logde. We hebben nog tijd voor een zwembad moment, heerlijk!

Morgen gaan we op jungle tour!

Paulien, Matthijs en Thabo blijven in de logde en gaan niet mee. Het is verstandiger om hier te blijven dan om risico’s te lopen in de jungle. Heel jammer maar wel beter.

Ik heb geen idee of er bereik is in de jungle, zo niet dan zal vrijdag/ zaterdagmorgen het verslag volgen.

Tot horens en groeten van ons allemaal.

(Geschreven door Anneke)

Margriet

Wat een prachtige week hebben jullie.
Liefs, Margriet

Anneke

Wat leuk om jullie zo te volgen. Geweldige reis, geniet er van!

Sham

Anneke, je bent een echte verhalenverteller!!

Geertje

We genieten elke dag van jullie mooie belevenissen! Je schrijft het inderdaad prachtig op. Veel plezier buiten de stad de komende dagen. Ik vermoed dat jullie geen internet zullen hebben.

Jan en Pieta

Het ziet er weer mooi uit,de zon schijn ook weer genieten.

Jeannette

Wat leuk geschreven Anneke. Geniet samen heerlijk van deze mooie reis!

Ineke

Een goed verhaal Anneke, wat leuk om te lezen wat jullie met heel de groep zo doen, leuk om mee te leven, zo met de foto's erbij, met onze lieve buren Truus en Hans. Ik vertelde het vandaag aan m'n vriendin Urmila, dat jullie naar Nieuw Amsterdam waren geweest. O, zei ze: Daar ben ik vlakbij geboren.
Geniet met z'n allen en nogmaals, bedankt voor de leuke verhalen van de afgelopen dagen en internet helaas dat zal je daar niet hebben hoor. Jammer, nu moet ik een paar dagen wachten om verder te lezen.
Ik kijk er naar uit.
Groetjes Ineke