aatop-suriname-2020.reismee.nl

Suriname dag 2, 6 januari 2020

(door Anneke)

Het is nu 06.45 (Suriname tijd) uur dinsdagmorgen 7 januari. Genietend van de vroege vogel geluiden en een aangename temperatuur met vroeg kopje koffie blik ik terug op onze dag gister, dag 2 van ons verblijf hier in Suriname.

Na een goede nachtrust voor de meesten en weer een heerlijk ontbijt met o.a pannenkoekjes, gevulde omelet, brood met hagelslag en overheerlijk fruit stonden we om 9 uur klaar voor de Cito tour door Paramaribo te voet.

Roel onze gids, brachten naar de highlights van deze werelderfgoed stad. Hij vertelde een stuk historie. In Paramaribo is veel houtbouw ( zie foto’s) met als kopstuk de Petrus en Paulus Basiliek, een prachtige, zeer vriendelijke ogende kathedraal van hout. Natuurlijk moesten we gepast gekleed naar binnen. Roel, de gids “keurde” ons vooraf. Lisette werd als te sexy bevonden en ook Gert en Matthijs konden niet door de beugel. Wat hebben we gelachen en uiteraard een oplossing gevonden zodat we allemaal naar binnen konden. Zie de foto’s!

Hier in de stad lijkt men verschillende godsdiensten naast elkaar goed te kunnen handelen. Zo staat kort nabij de kathedraal een Moskee, even verderop een Synagoge en ook de Hindoetempel.

Veel gebouwen zijn behoorlijk verwaarloosd, door alle houtbouw krijg je soms het idee dat je in één Wilden westen film bent beland. Indrukwekkend is het zeker.

We lopen langs de Palmentuin, een tuin vol koningspalmen, een kadootje van een vroegere gouveneur aan zijn vrouw destijds, honderden jaren geleden.

Roel verteld veel, we merken door zijn uitleg heen dat het slavernij verleden heel diep zit...

Als we over de lokale markt lopen, wanen we ons weer even in Afrika. Zo herkenbaar is het allemaal. De vele soorten fruit, minder bekende vruchten, kippen, vis en de luchtjes die daar mee gepaard gaan.

De mensen zijn zeer vriendelijk en beleefd hier, het voelt erg welkom. Het feit dat men Nederlands spreekt is ook een bijzondere gewaarwording. Je vliegt zo’n 10 uur naar Zuid Amerika en spreekt gewoon je eigen taal!

We proeven zelf gemaakt Gember bier en verlaten de markt weer.

Fort Zeelandia, een voormalig vijfhoekig NL fort uit begin 17e eeuw willen we nog bezoeken. Er zijn hier vreselijke dingen gebeurd, het fort heeft een behoorlijke geschiedenis, te denken aan o.a. de Decembermoorden. Helaas blijkt deze op maandagen gesloten te zijn, we kunnen hem van buiten bekijken en een klein beetje naar binnen gluren door een klein raampje.

Na een Creoolse lunch stappen we in onze privé bus opweg naar Alkmaar. Alkmaar ligt in het Commewijne district en dat staat het Kinderhuis waar we naar toe gaan, Sukh Dhaam (Huis van geluk).

Sham en Geertje komen hier geregeld en organiseren met hun stichting Showing the gospel, activiteiten voor deze kinderen en gaan vanmiddag ook met ons mee.

In het kinderhuis verblijven zo’n 50 kinderen van 4-18 jaar. Kinderen veelal uit Hindi gezinnen, in de vakanties gaan ze naar huis of naar familie.

Een Christelijk huis, de directrice heeft zelf als kind daar gewoond, en is daar zeer dankbaar voor. Haar verhaal is indrukwekkend.

Wij gaan in twee groepen deze kinderen een leuke middag geven. Voetballen en knutselen. Wat genieten de kinderen en wat genieten wij dat we iets leuks met ze kunnen doen! De kinderen hebben het goed is het huis, de duidelijke structuren zijn fijn daar, maar zoiets als dit, knutselen ( met de meegebrachte spulletjes van ons als groep) en een potje werkelijk fanatiek voetballen zijn echt extraatjes. Dankbaar zijn de kinderen en wij net zo. Na een zegenbede voor de directrice vertrekken we weer.

Eten onderweg een hapje, weer iets lokaals en heerlijk! Onze buschauffeur, David brengt ons via de Jules Wijdenboschbrug weer terug naar Paramaribo. Half 9 zijn we terug in de logde.

Wat een dag vol indrukken! We sluiten de dag af met een briefing, moe en voldaan en bovenal dankbaar.

De sfeer is erg goed in de groep, we lachen wat af en zorgen goed voor elkaar.

Helaas voelt PauLien zich niet echt opknappen. We kijken aan hoe dit verder gaat.

Warme groet van ons allen!

En bedankt voor jullie reacties, erg leuk te lezen!

Wilma

Wat een leuk bericht! Heel bijzonder om zo even ‘mee te maken’ op afstand. Ben even benieuwd, als moeder van Christiaan, zou hij hebben gevoetbald of geknutseld? Ik denk dat ik het antwoord al weet ;)

Jan en Pieta

Heel indrukwekkend om dit zo mee te maken , zo met werkgever en collega `s .
In´t kinderhuis ook heel leuk , jammer dat Aad niet met zijn `rok ` op een foto staat .
het is te hopen dat PauLien gauw mag op knapen. Beterschap .
Ik zag dat het daar ook wel eens regent .
Geniet er maar van daar .

Pieter Berkouwer

Ha ex collega’s leuk om te lezen hoor jullie belevenissen. Het ziet eruit als een prachtig land, mooi om dat als collega’s te doen. Ik krijg gelijk weer heimwee naar Kenia;) En dat Lisette weer als te sexy wordt bevonden, tja dat heeft me al de nodige grijze haren bezorgt als broertje van? Geniet ervan!?

Sham en Geertje

Wij hebben weer van jullie genoten. Wat was het fijn een paar extra handen te hebben voor de kids in het kinderhuis. Ze smulden van de extra mogelijkheden daardoor. Gezellig ook samen nog te eten. Veel liefs, van ons

Arja en HJ

Wat een verhalen, kunnen jullie niet alles filmen,dan kunnen we écht meekijken ?
Geniet ervan hoor, thuis genieten we mee!